“Frontend’e nereden başlamalıyım ?” dedikten sonra 1 yıl geçti.

Cihat ATA
4 min readDec 25, 2020

--

Time / Unsplash

Bu yazıda Frontend alanında ilerlerken 2020 yılında neler yaptığımı, nasıl bir yol izlediğimi anlattım. İsterseniz benim neler yaptığımı okumayıp direk çıkardığım sonucu aşağı inip bakabilirsiniz.

Bilgisayar Mühendisliği son sınıf öğrencisiydim. Mezuniyetim yaklaştığı için bir alanda uzmanlaşmam gerektiğini biliyordum. 2019 Yılının Kasım ayında Frontend tarafında ilerleme kararı almıştım. Hemen internetten nasıl ilerlemem gerektiğini araştırmaya başlamıştım. Nasıl başlamam gerektiği ile alakalı çok fazla içerik vardı. “Yazılıma nasıl başlanılır ?” içerikli yığınla video ve yazı vardı. Benim en çok hoşuma giden frontend roadmap bu adresteki roadmap olmuştu. Bu Roadmap’in çıktısını alıp duvarıma asmıştım. Yukarıdan aşağı konuları araştırıp bilgi edinmeye çalışıyordum. Sürekli döküman okuyup, videolar izliyordum. Bir süre sonra bu iş bana sıkıcı gelmeye başladı. Motivasyonum düşmeye başlamıştı. Bunun böyle olmayacağını düşünerek Roadmap’te ilerlemeyi durdurdum.

W3school’a girip hızlı bir şekilde JavaScript’le neler yapabileceğimi öğrenmeye çalıştım. Daha sonra aklımda bir proje belirledim. Projem Amiralbattı(Battleship) oyununu HTML, CSS ve JavaScript kullanarak kodlamaktı. Bilgisayara karşı oynanacak bir oyun planlamıştım. Bilgisayar random bir şekilde tahta üzerindeki hedefleri vuracaktı. Dümdüz spagetti kod yazıyordum ama hergün saatlerce çalışıyordum. CSS Hover özelliğini bilmiyordum onu bile JavaScript ile yazmıştım. Hataları çözdükçe, ortaya bir şeyler çıkardıkça motivasyonum artıyordu. W3school’da yaptığım 1 haftalık çalışmanın artısını çok görmüştüm. Çünkü bana en önemli şeyi öğretmişti. Bir yerde takıldığımda Google üzerinden doğru kelimeleri aratıp cevabı bulabiliyordum. Başlangıç için bence en önemli şeylerden biri bu. Takıldığınız noktada Google’a doğru soruyu sorabiliyor musunuz ? Projemi tam tamamlayamadım ama belli bir noktaya gelmişti gemileri yerleştirip karşılıklı atış yapabiliyorduk ama bir sürü bug vardı :) Kendime olan güvenim artmıştı. Kendime dedim ki bu oyunu multiplayer yapmalıyım :) Ertesi gün araştırmalar yapıp NodeJs öğrenmeye başladım. Database olmadan JSON dosyalar üzerinde çalışarak bu oyunu yapmaya çalıştım. O zamana kadar sürekli kaynaklarda okuduğum ama bir türlü kafama oturmayan API kavramı artık kafama oturmuştu. XHR Requestleri atıp JSON dosylarını Manipüle ediyordum. Kod yine spagetti :) Amacım sadece istenilen özelliklerin çalışması. SetTimer ile saniye de bir bana saldırı var mı diye Server’a request atıp tarayıcıyı çökertiyordum :) Daha sonra WebSocket’i öğrendim ve aydınlanma yaşadım(Gerçekten aydınlanmıştım. Adamlar yapmış diyordum). Proje yine yarıda kalmıştı. WebSocket kısmında çözemediğim yerler olmuştu. Çok fazla çalışmıştım ve bana çok şey katmıştı. Daha mutluydum çünkü artık bir şeyler üretebiliyordum.

2020 Ayının Şubat ayında bir firmanın Software Developer Intern ilanına başvurmuştum. Bana bir task vermişlerdi. Bir API’den veri çekip ekrana basacaktım. Projeyi tamamlayıp gönderdiğimde benim ile görüşmek istediklerini söylediler. Bu benim ilk iş mülakatım olacaktı biraz heyacanlıydım ve nasıl bir ortam olacağını kestiremiyordum. Mülakata iki kişi girdi. JS ile ilgili kod soruları sordular şu anda anlıyorum aslında o soruların amacı JavaScript’in nasıl çalıştığını biliyor mu ? Bilmiyor mu ? Onu anlamaya çalışmışlardı. var, let, const farkları, scope, type coercion, execution context gibi konularda bilgimi ölçmeye çalışmışlardı. Yaklaşık 7 soru sormuşlardı. Ben 3 tanesini yapabilmiştim ve bunları da çok emin bir şekilde yapmamıştım. Mülakatın sonucu başarısız olmuştu. Bu mülakat bana çok şey öğretmişti. Bu mülakttan sonra artık JavaScript’in nasıl çalıştığını ve temel yapılarını öğrenmeye çalıştım. Bazı şeyleri öğrenirken geçmişte yaptığım projedeki teknik hataların sebebini anlamıştım. Bu şekilde öğrendiğim bilgiler daha kalıcı olmuştu. JavaScipt bilgimi biraz daha arttırdıktan sonra artık bir framework öğrenmeye karar vermiştim. O sıralar Framework kavgaları ile ilgili yazıları çok okuyordum. Zaman kaybetmeden birini seçmem gerektiğini biliyordum. İnternette yazılan yorumlara göre Vue’nin daha kolay öğrenildiği yazıyordu. Bende hemen öğrenip bir proje yapmak istediğim için Vue’yi tercih ettim. Tam pandeminin başladığı zamandı. Evdeydim ve boş vaktim çoktu mükemmel bir zamana denk geldi. Fatih Acet’in Vue serisini izledim. Onunla birlikte yaptığı projeyi yaptım. Daha sonra sömürebileceğim bir API arayışına girdim. Covid verilerinin paylaşıldığı API’ler buldum. Covid verilerininin takip edilebileceği bir SPA yapmaya karar verdim. Herhangi bir CSS kütüphanesi kullanmadan da HTML&CSS’ni de kendim kodlamak istedim. Daha önceden Adem İlter’in HTML CSS Öğreniyoruz serisini izlemiştim. Benim için çok öğretici olmuştu. Günlerim boştu, saatlerce bu proje için uğraşıyordum. Bu uygulamayı bitirdiğimde yayına alıp, etrafımdaki insanlara bu uygulamayı kullandırtacaktım. Bu benim motivasyon kaynağımdı. Ürettiğiniz bir projenin başkaları tarafından kullanılması, beğenilmesi mutlu edici bir şey bence. Daha sonra uygulamayı büyük uğraşlar sonunda bitirdim. coronanaliz.com(Şu anda yayında değil) domaini üzerinden kullanıma açmıştım. Ama nasıl mutluyum :) Küçük de olsa kendim bir şey üretmiş ve kullanıma açmıştım. Etrafımdaki kişilerle paylaşıyordum ve kullanmalarını istiyordum :) Github’da da 3 star almıştım bu da beni mutlu etmişti. Yine gaza gelip iş ilanlarına tekrar bakmaya başladım. İş ilanlarında büyük çoğunlukta React bilgisi istenildiğini gördüm. Daha sonra React öğrenmeye karar verdim. Daha önceden Vue yazdığım için öğrenmem hızlı oldu. Hemen proje geliştirmek istedim ve basit bir ToDo uygulaması yaptım. Daha büyük bir uygulama yapmayı düşünürken Kodluyoruz’un Frontend Bootcamp’ine seçildiğim haberini aldım. Bu eğitimde de çok fazla şey öğrenmiş ve güzel bir network edinmiştim(Kodluyoruz ile ilgili yazılacak çok şey var. İleri de ayrı bir yazı yazmak istiyorum). Artık daha iyi bir konumdaydım. Çalışmalarımı Github’ta paylaşıyordum. Bu eğitim sırasında okulum bitti ve eğitim bittikten yaklaşık 2 hafta sonra Frontend Developer olarak işe başlamıştım. 6 Mülakat görüşmesi yapmıştım. Bunlardan 4'ü olumlu sonuçlanıp teklif aldım. Kendime en uygun gördüğüm teklifi seçtim. Yaklaşık 9 ay sonra hedefime ulaşmıştım.

Sonuç

Bu yazı yazarken de “Nerden başlamalıyım?” sorusunu Google’a soralı yaklaşık 1 yıl oldu. Önemli noktalardan biri bu soruyu sorduktan sonra çabuk eyleme geçmelisin. Motivasyonunu sürekli yüksek tutmak için de küçük projeler üretmelisin. Kullandığın teknolojide Google’da araştırma yapabilecek kadar hakim olmalısın. Şunu bir çok kişiden duyuyorum. “Birisi kod yazdığında ne yapmaya çalıştığını anlıyorum ama bana şunu yap dediklerinde kodlama ekranını açıp kalıyorum.” Elinizi kirletmekten korkmamanız gerekiyor ve bazı şeylerin kafanda zamanla oturacağını unutma. Sen bir şeyler üretmeye başladığında zaman hızlı geçecek ve geriye baktığında bir çok şeyi öğrendiğini göreceksin. Yazının başında bahsettiğim Roadmap’e baktığımda orada yazan teknolojilerin bir çoğunu kullandığımı, kullanmadığım teknolojiler hakkında da fikir sahibi olduğumu düşünüyorum. 2020'yi iyi bir şekilde değerlendirdiğimi düşünüyorum. Emeklerimin karşılığını aldığım bir yıl oldu.

--

--